W momencie publikacji rankingu w 2020 r. żyliśmy w zupełnie innej czasoprzestrzeni. Turystyka była syta, bogata, nie potrzebowała reklamy, dawała radę bez wspomagania. Niecały miesiąc później świat zmienił się nie do poznania.
2020 rok zamieszał w branży turystycznej. Takiego obrotu spraw nikt się nie spodziewał – jako branża prognozowaliśmy, że ubiegłe 12 miesięcy przyniesie kilka rekordów sprzedaży ofert zagranicznych wyjazdów.
Pandemia i kryzys, które w szczególny sposób dotknęły turystykę, sprawiły, że zmieniłam koncepcję Rankingu Turystycznych Asów Internetu. Przede wszystkim, usunęłam kategorię organizatorów, ponieważ uważam, że choć w sezonie TO radzili sobie świetnie (warto tu wspomnieć serię filmików Rainbow z przebojowym prezenterem, który objeżdżał różne wakacyjne destynacje, albo klipy Itaki, w których występowali rezydenci), tak w momencie kryzysu, odwołanych wyjazdów i wstrzymanych wypłat dla klientów, zabrakło odwagi i szczerości w komunikacji. Wierzę, że kolejny rok będzie zdecydowanie lepszy i być może w następnym rankingu kategoria organizatorów turystyki wróci.
Tegoroczna edycja podzielona jest na cztery główne kategorie oraz przyznane zostały dwa specjalne wyróżnienia. W kilku przypadkach przyznałam pozycje ex aequo – różnice w mojej punktacji były tak niewielkie, że nie potrafiłam lub nie było sensu rozróżniać miejsc.
W niektórych kategoriach rywalizacja była bardzo zacięta i decydowały detale. W wielu przypadkach, kierowałam się własną intuicją i chęcią motywacji, ponieważ zdaję sobie sprawę, że ubiegły rok był dla nas wszystkich wyjątkowo ciężki i odcisnął na branży ogromne piętno.
Kryteria, jakimi kierowałam się, dokonując oceny działań w social mediach, były następujące:
- Oryginalność profilu i treści na nim zawartych– pierwszy i najważniejszy podpunkt zmiótł połowę kandydatów, ponieważ na większości profili goszczą stockowe zdjęcia, które nie mają żadnej wartości- większość organizatorów, biur i agentów używa dokładnie tych samych grafik, które giną w naporze newsfeeda i nie przyciągają wzroku klientów.
- Kreatywność– w prowadzeniu profilu firmowego ważna jest umiejętność zaskoczenia odbiorcy, podarowania mu części wiedzy, inspiracji, ciekawych treści. Wtórne wrzucanie ofert były jednym z głównych grzechów profili.
- Umiejętność wejścia w interakcję z odbiorcami– social media odchodzą od modelu jednostronnych komunikatów wysyłanych do potencjalnych klientów. Dzisiaj ważne jest wejście w interakcję z odbiorcami, umiejętność wciągnięcia ich do dyskusji, wywoływanie reakcji.
- Kreowanie siebie– w natłoku biur i mnogości kanałów sprzedaży, warto pokazać samego siebie, zaprezentować biuro, pracowników, nadać swojemu biznesowi ducha i charakteru.
Pierwsze cztery kryteria stosowałam już w ubiegłym roku. W tej edycji dodałam kolejne – umiejętność mówienia o turystyce, odnajdowania się w zmieniającej sytuacji, szybkość reakcji na zmieniającą się rzeczywistość, dostosowanie działania do realiów. Uważam, że aktualna sytuacja wymusza zmianę działania w social mediach, należy być wrażliwym na dynamikę wydarzeń oraz czujnym. Dzięki zastosowaniu tego kryterium, bardzo dużo zmieniło się w całym rankingu.
Lista wyróżnionych zmieniła się w znaczny sposób. W ciągu ostatniego roku w turystycznych social mediach pojawiło się wiele nowych nazwisk, a ogrom firm wykorzystało czas przestoju do szkoleń i nauki, co zaowocowało nową jakością. Zapraszam Was serdecznie do przeglądu najlepszych z najlepszych!
PRZEWODNICY
Progres Michaliny jest zjawiskiem niebywałym i pokazuje, że czas kryzysu można wykorzystać mądrze, rozsądnie i produktywnie. Instagram Michaliny to kopalnia wiedzy o Majorce, jest to także jej najszybsze medium komunikacji, na którym reaguje na wszelkiego rodzaju fake newsy. Autorka zręcznie posługuje się tematyką turystyczną – z jednej strony prezentuje miejsca na Majorce, z drugiej – pokazuje życie na Balearach, a to wszystko doprawia wiedzą o lokalnej turystyce. Całość dopełniają blog i newsletter.
Duet Hvala.pl to jedni z najambitniejszych ludzi w turystycznych social mediach. Przyznam szczerze, że walka o pierwsze miejsce była niezwykle wyrównana i prawdopodobnie gdyby Czarnogóra miała lepszy sezon (czyli więcej się tam działo) to kolejność byłaby odwrotna. Imperium Hvala obejmuje Instagram, bloga i prężnie działającą grupę na FB. Temat Czarnogóry rozwijany jest tu na wielu płaszczyznach – począwszy od turystyki, przez kulturę aż do lajfstajlu.
Emil Truszkowski nagrywa fantastyczne rzeczy, które dostępne są na jego kanale. Do tego dochodzą kanały na Instagramie oraz Facebooku. Co tu dużo mówić, Emil jest profesjonalistą i ekspertem. Sposób prezentacji i balansowania między byciem jutuberem a przewodnikiem jest ewenementem. Wielkie brawa!
Zanim ocenię działania Czubrycy, wyjaśnię dlaczego wzięła się akurat tutaj. Weronikę mogłam umieścić w dwóch kategoriach – przewodników lub ludzi turystyki. Postanowiłam zakwalifikować ją w kategorii przewodników ze względu na przedstawianą tematykę. Ludzie turystyki mają zdecydowanie szerszy feed niż pogłębiona tematyka jednego kraju.
Weronika jest niemal tożsamym przypadkiem z Michaliną. Są to dwie osoby, które doskonale wykorzystały kryzys, by zbudować markę osobistą, bazując na dezinformacji w czołowych mediach i prezentując materiały informacyjne wysokiej jakości. Czubryca odkrywa to na ten moment Instagram, blog oraz konto na FB.
Emiraty Arabskie mają szczęście do kont fajnych, ambitnych ludzi, jednak do tej pory nie było nikogo, kto o ZEA mówiłby w kontekście turystycznym. Na swoim IG, Asia robi kawał bardzo dobrej roboty – jest zawsze na bieżąco z przepisami, obostrzeniami, nowinkami. Piąte miejsce przyznałam z dużym kredytem zaufania i nadzieją na przyszłość, ponieważ obserwuję gigantyczny progres.
Kolejne wyróżnione osoby pozostaną bez wyraźnego rozróżnienia na miejsca. Pierwszą z nich jest Magdalena, której konto na IG to jedno z najpilniej, najdokładniej i najrzetelniej prowadzonych. Ogrom informacji i duża czujność w kwestii zmieniających się obostrzeń.
Profil Marcina na IG to dawka pozytywnej energii, która mogłaby zasilić średniej wielkości miasto. Bardzo podoba mi się jasna kreacja wizerunku, energetyczny przekaz, wyrazistość, no i piękny, spójny feed.
Kami jest w trakcie transformacji i tak naprawdę, jej koniec wyznaczy kierunek, w którym będzie podążać i który będę mogła jednoznacznie ocenić. Póki co, następuje wspaniała przemiana z everywhere na Cabo Verde. Na przestrzeni roku, Kamila stała się najbardziej godnym zaufania źródłem wiedzy o Cabo Verde – prowadzi IG oraz administruje grupą na FB. Czekam na więcej!
Dużo aktualności, masa wiedzy – wszystko publikowane na IG w dobrym tempie, atrakcyjnej formie. Hiszpania ma chyba szczęście do przewodników.
TURYSTYCZNA INICJATYWA ROKU
W czasie kryzysu, przewodnicy z różnych części świata połączyli siły na IG. W jedności siła. Jest to pierwszy tego rodzaju projekt, który łączy ludzi turystyki. Działanie pod wspólnym brandem daje zawsze więcej niż rozdrabnianie się. Były spacery po miastach, tygodnie tematyczne, eventy na FB, wspólne zabawy, a także ebook z przepisami! Gratulacje!
BIURA LOKALNE
Ubiegłoroczny zwycięzca utrzymał pozycję, ale konkurencja depcze po piętach. Choć Dominikana ruszyła całkiem niedawno, to przez cały okres zamknięcia, Rico nie przestali nadawać. Aktywna była przede wszystkim grupa na FB, profil na FB, nieco mniej IG. Świetny przekaz, duża elastyczność w kwestii treści, ogromna wrażliwość na potrzeby informacyjne odbiorców (!) – tak się robi internety turystyczne.
W ciągu roku wykonali tytaniczną pracę przede wszystkim na IG. W czasie lockdownu nagrywali stories, informowali, jeździli po kurortach, sprawdzali hotele, publikowali listy otwartych hoteli, nadzorowali zmieniające się przepisy. Pokazują, że wcale nie trzeba mieć wystudiowanego feedu, jeśli ma się wiedzę, pasję i poczucie misji. Świetnie prowadzony IG, duża grupa na FB, dobrze rozwinięty profil na FB.
Wytypowanie podium w tej kategorii było najcięższym zadaniem w tym rankingu, ponieważ wszystkie biura działają w sposób mądry, przemyślany, spójny wizerunkowo. Sałatka po grecku to klasa sama w sobie, a Dorota, wydając przewodnik po Korfu, tylko przypieczętowała swoją pozycję absolutnego eksperta. Imperium składa się z grupy na FB, profilu na FB, rewelacyjnego bloga oraz IG.
Na miejscu trzecim umieściłam także Alanya Online, którzy byli głównym źródłem wiedzy dla tysięcy turystów. To oni jako pierwsi pokazali, jak Turcja przygotowuje się do powrotu turystów. To oni umieszczali (i umieszczają) relacje, jak aktualnie wygląda Alanya i co szykuje turecki rząd. Komunikacja prowadzona jest za pomocą grupy, profilu na FB i IG.
Latem na Majorce, zimą w Dominikanie. W zeszłym roku byli nadzieją i nie zawiedli. Kawał dobrej, solidnej pracy! Dużo siły włożonej w walkę z fake newsami, piękne relacje, dobra energia, duża wartość estetyczna profilu na IG, rozwinięta grupa na FB.
Grecki potentat, na którego bardzo liczę przed sezonem oraz w jego trakcie, ponieważ na pewno będą potrzebne bieżące informacje z destynacji. Kawał solidnej roboty na profilach na FB, IG oraz w grupie!
LUDZIE TURYSTYKI
Ubiegłoroczna zwyciężczyni nie zwalnia tempa. Kolejny raz mogę powtórzyć – takich ludzi nam trzeba. W ciągu roku rozwinęła swój IG, fantastycznie poprowadziła blog, wydała ebooka o Maderze. Przez cały czas kryzysu była utrzymywana dynamika publikacji, piękny, spójny feed, była wrażliwość na wydarzenia i podtrzymywanie uwagi obserwujących! Powiem jedno – tak trzymaj!
Czekałam na ludzi z branży, którzy ruszą na IG zrobią coś fajnego. I doczekałam się. Anna prowadzi swój IG regularnie, jest blog, jest ebook – mamy tu piękny, spójny wizerunek, choć nie zawsze tematyka związana jest z turystyką. Bardzo podoba mi się jej rozwój i progres, jaki uczyniła na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy.
Grecja najpierw zaliczyła twardy lockdown, później turystyczne górki i dolinki. Maria nie poddała się, choć zima na Krecie do lekkich nie należy. Zamiast w nieskończoność wspominać czasy z turystami, jest zręczne połączenie tematyki greckiej, lajfstajlowej, a nawet językowej! Lubię jej IG i przyjemne, spokojne spojrzenie na grecką rzeczywistość.
Piloci nie mieli łatwego życia w ubiegłym roku. Ilość zorganizowanych grup prawdopodobnie zamknęłaby się w setce. Maciek nie poddał się – otworzył kanał na YouTube, powoli rozwija IG. Będę bacznie obserwować!
Jej IG to bajka – piękne zdjęcia, wspaniały content, a do tego umiejętność budowania społeczności skupionej wokół tematów azjatyckich. Nie ukrywam, że to moje odkrycie ostatnich miesięcy i jestem zafascynowana jej działaniami!
BIURA PODRÓŻY/AGENCI
Obserwując Lastowiczów doszłam do wniosku, że należy ich wyłączyć z ogólnego zestawienia, ponieważ przez najbliższe kilka lat mielibyśmy absolutną hegemonię tej przesympatycznej dwójki. To nie jest już przewaga, to absolutna dominacja. Lastowicze do perfekcji opanowali posługiwanie się social mediami. Na ich profilu gra absolutnie wszystko, nie ma tu elementów pozbawionych sensu, nie ma reklamy, nie ma przypadkowości. Jest spójny wizerunek, jest wiedza, jest jakość, jest żelazna konsekwencja i logika. Chylę głowę!
W zeszłym roku moja nadzieja, w tym roku – faworytka. Widzę tu ogromne pokłady kreatywności i predyspozycje do robienia rzeczy pięknych i wartościowych w social mediach. Genialne relacje z wyjazdów, umiejętność wykorzystania podróży po Polsce, piękne zdjęcia, wchodzenie w kooperacje z innymi (live z Dorotą z Sałatka po grecku). Jest cudnie i wierzę, że ten IG w przyszłym roku będzie jeszcze lepszy!
Krzysiek, konkurencja depcze Ci po piętach! Po rewelacyjnym sezonie przyszedł zjazd formy, ale udzielam kredytu zaufania, bo Podróży Świat ma wszelkie predyspozycje by w social mediach powalczyć. Jest frontman o wyrazistym charakterze, ogrom poczucia humoru, doświadczenie. Potrzeba tylko regularności i konsekwencji. Polecam zajrzeć na IG i wypróbować „wiśniówkę na torcie”!
Jest power, są pomysły, jest dwójka fajnych ludzi. Chciałabym więcej Waszych relacji i poleceń, bo pasja jest Waszą siłą! Zajrzyjcie do nich na IG!
Nie wiem czy ktokolwiek kiedykolwiek nazwał IG przesympatycznym, ale ich IG właśnie takie jest. Jest humor, nieoczywiste żarty, przez ostatni rok pojawiło się sporo ciekawych relacji. Trzymam kciuki za dalszy rozwój!
Bardzo podoba mi się osobisty charakter tego konta. Jest szczerze, bezpośrednio, bez zadęcia i z dużym potencjałem. Oby tak dalej, aktywniej i regularniej! Klik na IG!
Ogromny potencjał, a to dopiero początek. Bez zadęcia i pozy, za to z lekkością o turystyce. Wierzę, że będziecie konsekwentnie rozwijać IG!
Jeśli miałabym wskazać jedno biuro, które ma naprawdę duże szanse zaistnieć w social mediach to prawdopodobnie mój wybór padłby na tę dwójkę. Tak naprawdę potrzeba na IG tylko szlifu i konsekwencji, ponieważ wszystkie składniki udanych sociali już są – dwójka sympatycznych, młodych ludzi, dużo wiedzy i pasja. Trzymam za Was kciuki w kolejnym rankingu, bo droga po więcej jest otwarta!
Ogromna praca nad feedem, a wiem od czego to biuro zaczynało. Jest duży progres, aktywność i ambicje wobec IG. Więcej treści i będzie super!
Duża nadzieja i progres w krótkim czasie. Wierzę, że nie zabraknie sił i chęci, bo IG ładnie się rozkręca!
To dopiero początek, ale zapowiada się ciekawie. Widzę charakter, uśmiechnięte twarze – jest zalążek czegoś naprawdę fajnego. Trzeba będzie włożyć w IG jeszcze sporo pracy, ale jest duży potencjał!