First Minute 2022: czy to się opłaca?

W tym roku First Minute na kolejne lato jest wyjątkowe. I nie chodzi o samą ofertę organizatorów turystycznych, ale przede wszystkim o sytuację na świecie i w branży. Przyjrzyjmy się promocjom czterech najważniejszych firm działających w Polsce.

Tradycyjnie już, jako pierwsze ofertę na wakacje 2022 wypuściło TUI. Zaraz po niej wystartował Rainbow, następnie Grecos, a jako ostatnia wkracza na scenę Itaka. Opolski organizator długo kazał czekać na swoją ofertę, ewidentnie przeczekując początek sprzedaży u dwóch głównych konkurentów. Przyjrzyjmy się i porównajmy warunki rezerwacji u wytypowanych przez Was organizatorów.

ZALICZKA

W tym parametrze bezsprzecznie pierwszeństwo dzierży TUI. 5% zaliczki oraz konieczność wniesienia dopłaty na 25 dni przed wylotem. Elastyczny w tej kwestii jest również Grecos, który wymaga wpłaty 10% i dopłaty na 30 dni przed rozpoczęciem imprezy. 15% należy wpłacić w Rainbow – tutaj termin dopłaty przypada na 31. dzień przed wyjazdem.

Ścieżką R poszła również Itaka, która postawiła na zaliczkę w wysokości 15%, ale termin dopłaty ma najkrótszy ze wszystkich wymienionych – resztę kwoty należy uiścić do 22. dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej.

ZMIANY I MODYFIKACJE

Tutaj musimy się skupić, ponieważ diabeł tkwi w szczegółach. Grecos oferuje możliwość bezkosztowej modyfikacji w cenie pakietu. Zmiana jest jedna i może zostać dokonana najpóźniej na 30 dni przed datą wylotu. Co więcej, różnica w cenie nie może być niższa o więcej niż 5% ceny pierwotnej. Aby mieć możliwość dokonania trzech zmian, można dokupić opcję 2-krotnej bezkosztowej zmiany (bo jedną już mamy w cenie) w kwocie 29 zł/os. Zasady pozostają bez zmian.

Rainbow w cenie 10 zł/os. proponuje jedną zmianę rezerwacji bez ponoszenia opłat manipulacyjnych maksymalnie na 30 dni przed wyjazdem. Podobnie jak w przypadku Grecosa różnica w cenie nie może być większa niż 5% (taniej).

Nieco inaczej do sprawy podeszło TUI, które oferuje Gwarancję trzech zmian wyjazdu dość drogo, bo za 50 zł od osoby na kierunkach bliskich i 100 zł/os. na egzotyce. Cena jest wyższa, natomiast zyskujemy 5 dni na zamianę oferty (25 dni przed rozpoczęciem imprezy), a cena może być niższa nawet o 10% od pierwotnej rezerwacji. Ciekawostkę stanowi drugi wariant Gwarancji – wersja PLUS, który jest droższy odpowiednio o 25 zł na kierunkach bliższych i 50 zł na egzotyce, ale (!) pozwala na zmianę rezerwacji na wszystkie dostępne aktualnie w sprzedaży sezony. Zatem jeśli nie możemy lecieć latem, rezerwację możemy zmodyfikować na zimę albo przyspieszyć.

W tym parametrze bank rozbija Itaka, która w cenie wycieczki oferuje Multi Zmianę 22, czyli możliwość nielimitowanej zmiany rezerwacji aż do 22. dni przed rozpoczęciem imprezy. Co więcej, oferta może być tańsza maksymalnie o 10% i musi być to propozycja z oferty Lato 2022.

REZYGNACJA

Organizatorzy chcąc w niepewnych czasach zachęcić klienta do rezerwacji stwarzają możliwie najdogodniejsze warunki ewentualnej rezygnacji. Przyjrzyjmy się zatem hasłom związanym z bezpłatną rezygnacją.

“Bez podania przyczyny” – kusi Rainbow. I faktycznie, u łódzkiego organizatora nie trzeba zgłaszać jakiegokolwiek powodu, by na 30 dni przed zrezygnować z wykupionej rezerwacji. Nie oznacza to jednak, że rezygnujemy całkowicie, ponieważ zaliczka trafia na voucher, a ten musimy wykorzystać w sezonie letnim 2022. Co więcej, nie można dokonać cesji vouchera, a niewykorzystany nie jest zamieniany na gotówkę.

Podobnym tropem poszedł Grecos, który zezwala na rezygnację i zamianę wpłaty na voucher do 31 dni przed wylotem. Tutaj również voucher musi być wykorzystany w sezonie letnim, czyli do 31.10.2022 r.

TUI nie ma w swojej ofercie podobnej opcji, jednak bazuje na warunkach uczestnictwa. Ułatwieniem dla klientów jest zapis dotyczący rezygnacji z imprezy turystycznej. Do 21 dni przed rozpoczęciem, koszty wynoszą zaledwie 5% ceny rezerwacji (czyli tyle, ile wynosi zaliczka). Oznacza to, że na 3 tygodnie przed początkiem wyjazdu klient ponosi bardzo niskie koszty rezygnacji. Dla porównania rezygnacja w tym samym czasie w Grecosie oznacza utratę 30% (do 22 dni przed wyjazdem i 50% od 21. dnia), a w Rainbow 30%.

Tropem TUI poszła Itaka, która zaznacza, że na rezygnacja na 22 dni przed wylotem wiąże się z obciążeniem w postaci 10% ceny rezerwacji.

UBEZPIECZENIE OD REZYGNACJI

Zacznijmy od najmniej konkurencyjnej oferty, czyli TUI. Organizator nie ma żadnej promocji na Ubezpieczenie kosztów rezygnacji, a jego standardowa cena to +-8% wartości rezerwacji. Żadnej specjalnej promocji na tej płaszczyźnie nie oferuje również Itaka.

Ta oferta wypada dość blado przy R, który w promocji oferuje swoim klientom pakiet podstawowy ubezpieczenia KR za 20 zł/os. oraz pakiet rozszerzony o COVID (gdy osoba ubezpieczenia lub współuczestnik podróży zostaną zdiagnozowani) w kwocie 40 zł/os.

Również Grecos postawił na stosunkowo niską cenę KR – 39 zł/os. w wersji podstawowej, zaś rozszerzonej o COVID – 59 zł/os. , choroby przewlekłe – 79 zł/os., a Cov19 i choroby przewlekłe – 99 zł.

NAJTANIEJ W FIRST MINUTE

Tutaj mamy niespodziankę, ponieważ firma, która do tej pory najlepiej i najuczciwiej realizowała ten rodzaj gwarancji… zrezygnowała z tej opcji. Mowa oczywiście o TUI.

Tradycyjnie już Itaka postawiła na Gwarancję Najniższej Ceny… wyłącznie w trakcie trwania promocji First Minute. Oznacza to, że ceny ofert Last Minute nie są podstawą do obniżenia ceny rezerwacji. Klient ma prawo do zwrotu jednie jeśli w okresie promocji FM cena ulegnie zmniejszeniu – oznacza to, że z akcji promocyjnej wyłączone są lasty, czyli oferty stanowiące największy znak zapytania dla klientów (rezerwować już teraz czy czekać do ostatniej chwili?).

Na miejsce turystycznego giganta natychmiast wszedł Rainbow, który w razie spadku ceny na dokładnie ten sam pakiet dokona zwrotu klientom do ostatniego dnia przed wylotem. Wystarczy odesłać zrzut ekranu według określonych zasad i et voila!

Podobną drogą, choć nieco bardziej skomplikowaną, idzie Grecos. Do ostatniego dnia przed wylotem można zgłosić się do organizatora po zwrot z tytułu obniżki ceny dokładnie takiego samego pakietu, ale… aby to zrobić należy założyć rezerwację wstępną. Dla klienta proces przeklikania rezerwacji wydłuża czas ewentualnego zgłoszenia o kilka minut, natomiast powiem szczerze – jeśli w przyszłym sezonie wydarzyłaby się jakaś tragedia i mielibyśmy sporo lastów to masowe czasowe blokowanie miejsc w systemie rezerwacyjnym jest skrajnym niedopatrzeniem ze strony osób planujących akcję. Należy również dodać, że potwierdzenie rezerwacji wstępnej upoważnia nas do obniżenia ceny na jednej naszej rezerwacji (!) – jeśli zatem jedziemy ze znajomymi to należy dla każdej naszej umowy rezerwację wstępną. Może zdarzyć się zatem tak, że obniżkę ceny uda się uzyskać tylko na jeden pokój, ponieważ cena będzie ustawiona schodkowo i nasza rezerwacja automatycznie wywinduje ceny kolejnych pokoi.

ZNIŻKI DLA STAŁYCH KLIENTÓW

Od kilku sezonów TUI nie oferuje żadnych dodatkowych bonifikat dla klientów powracających. Grecos za stałego klienta uznaję osobę, która przed terminem rozpoczęcia promocji First Minute dwa razy wzięła udział w wyjazdach tego organizatora (przy czym nie mogą być to wyjazdy grupowe, czyli np.: incentive z miejsca pracy). Stały Klient Grecosa może liczyć na 2% zniżki.

Taka sama zniżka przysługuje stałym klientom Rainbow (dodatkowo 1% można uzyskać za zgodę marketingową, wtedy skumulowana zniżka wynosi 3%/ewentualnie klient bez karty za zapis może otrzymać wyłącznie 1% zniżki). Aby uzyskać taki status należy wybrać się przynajmniej trzy razy na wyjazdy z łódzkim organizatorem lub zapłacić 299 zł za wyrobienie specjalnej karty.

3% zniżki dla stałych klientów oferuje Itaka. Tu zasady przyznawania rabatu są najbardziej elastyczne – wystarczy mieć konto w Programie Lojalnościowym założone przed 28.09.2021 r.

DODATKOWE PROMOCJE

Znowu zaczniemy od TUI, ponieważ firma wyróżnia się w dwóch aspektach – proponuje zakup Gwarancji Niezmiennej Ceny (10 zł), czyli pakietu pewności, że cena oferty nie wzrośnie, a należy pamiętać, że zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, organizator w razie wystąpienia istotnych okoliczności, może poprosić klienta o dopłatę dodatkowej kwoty ponad to, co jest zapisane w umowie. W niepewnych czasach i przy szalejącej inflacji nie jest to rozwiązanie pozbawione sensu, choć przez ostatnie lata takich podwyżek nie było.

Grecos oferuje klientom tzw. rabat dla minigrupy, która liczona jest jako dziesięciu pełnopłatnych uczestników w minimum pięciu pokojach (z wyłączeniem wyjazdów firmowych). Jeśli uda się zebrać grupie np.: znajomych – mogą liczyć na dodatkowy rabat o wartości 3%.

Itaka stawia na rodziny z dziećmi – w 34-ech hotelach planowane jest otwarcie Klubu Przyjaciół Itaki, a na pierwsze 2200 dzieci, których opiekunowie wybiorą oferty właśnie w tych obiektach czekają bilety do Energylandii za 1zł.

Dokonując zakupu w FM w Itace otrzymuje się również 8% zniżki na wycieczki fakultatywne SeePlaces.

Które warunki uważacie za najciekawsze? Kto rozbił firstowy bank?

OFERTY WSPOMNIANE W ARTYKULE SĄ AKTUALNE NA DZIEŃ 29.09.2021 r. i mogą ulec zmianie wraz z kolejnymi etapami promocji u poszczególnych organizatorów. Zawsze należy sprawdzać aktualne warunki promocji w punktach sprzedaży

Comments are closed.