Co robić gdy biuro nie działa- poradnik dla specjalistów od wakacji

Choć w turystyce jest naprawdę gorąco, a centrale uwijają się robiąc dziesiątki nadgodzin, nie dla każdego starcza pracy. Nie wszyscy mają dostęp do systemów operatorskich, nie każdy może się przy rozlicznych anulacjach, przesunięciach i zwrotach przydać.

I właśnie dla tych, którzy nie stoją dzisiaj na pierwszej linii ognia, przygotowałam ten poradnik.

Wiem, że nastroje w branży są niezbyt optymistyczne. Wiem o czym myślicie. Ja też o tym myślę i też się boję. Postanowiłam jednak nie poddawać się tak łatwo i do biura wrócić lepsza niż kiedykolwiek wcześniej. Co robię? Najlepsze rzeczy na świecie- takie, na które nigdy nie miałam czasu- serwery YouTube płoną, tak samo jak Facebook- Mark Zuckerberg zaciera ręce. Postanowiłam wykorzystać social media do zdobycia wiedzy i to w tematach, w których nie jestem mistrzem sprzedaży. Przedstawię Wam znane mi zaplecze edukacyjne, które przyda się każdemu specjaliście od wakacji (wiele z kanałów to Wasze podpowiedzi).

WEBINARIA ORGANIZATORÓW

NIgdy nie mam na nie czasu w pracy- zazwyczaj nawet gdy mam w biurze pustki, to w momencie, gdy odpalam webinarium, klienci ściągają do mnie jak gołębie do chleba na Rynku w Krakowie. Oglądanie webinariów w pracy to dla mnie pasmo frustracji, bo ilekroć wkręcę się i sfokusuję na nim, tylekroć przerywa mi telefon, odgłos z galerii lub wchodzący klient. Aktualnie mam na to czas i jadę jedno po drugim. Polecam Wam, choć sami dobrze wiemy, że nie wszystkie są sobie równe.

OFERTA KONKURENCJI

Nigdy nie rozumiałam sprzedawców, którzy nie znają oferty konkurencji. Niewiele jest biur agencyjnych, które sprzedają absolutnie wszystkich i automatycznie nie muszą przejmować się tym, że firma X ma coś, czego nie mam w sprzedaży. Wszyscy inni śmiertelnicy powinni wiedzieć co mają inni.

Oczywiście nie chodzi tu o poznanie bazy hotelowej konkurencji od A do Z. To niemożliwe. Jestem zdania, że powinno się znać kierunki, które oferuje konkurencja i ich najpopularniejsze hotele (na przykład niedostępne u nas sieci hotelowe lub tzw. samograje- Eftalie w Turcji, Mitsisy w Grecji itp.). Bardzo wiele sprzedaży w biurze domknęłam nie tyle dzięki znajomości produktu firmy, w której pracowałam, co orientacji w ofercie konkurencji i poznaniu jej słabych stron. Kilka lat temu, pracując u pewnego organizatora, bardzo intensywnie starałam się sprzedawać Maroko- po analizie potrzeb klientów wiedziałam, że dla części z nich to kierunek idealny. Zatem przelewałam całą swoją wiedzę, pokazywałam własne zdjęcia, rekomendowałam wycieczki i… nie sprzedawałam. Po kolejnym kliencie, który nie wrócił, poczułam, że coś jest nie tak. Wiedziałam, że miałam przed sobą klientów zdecydowanych, gotowych do zakupu, ponadto ewidentnie moja oferta przypadła im do gustu, a kierunek chwycił. Zaczęłam szperać w internecie co stoi za moim niepowodzeniem. Odpowiedź przyszła szybko- konkurencja ten sam hotel sprzedawała 400 zł taniej na osobie. Ten sam hotel, ten sam termin, ten sam pokój, to samo wyżywienie. Od tego momentu przestałam ofertować Maroko- wiedziałam, że aktualnie na tym kierunku moja oferta jest słabsza. Zatem napracuję się, a rezerwację zgarnie ktoś inny.

Monitorowanie konkurencji pozwala nam także zobaczyć na których kierunkach jesteśmy najlepsi. Ta sama firma miała kilka sezonów temu najlepszą ofertę na Majorkę- kilka hoteli bardzo dobrej klasy miało ceny nieporównywalnie lepsze niż konkurencja. Jednego dnia potrafiłam założyć 6-7 rezerwacji tylko na Majorkę. Stosunek jakości do ceny był tak dobry, że po typowym spacerku po wszystkich biurach, wracali do mnie wszyscy klienci. Gdybym nie robiła tego rodzaju researchu, pewnie ofertowałabym standardowo- po cenie lub hotelu, a Majorka zniknęłaby w natłoku innych propozycji.

Poza tym, wiedza ta jest niezbędna w przypadku analizy potrzeb klienta. Jeśli osoba za biurkiem mówi mi, że do tej pory ufała sieci Mitsis albo wybierała hotele Royalton to zapala mi się w głowie lampka i wiem, czego szukać w mojej ofercie. Słysząc pierwszy raz te nazwy i nie wiedząc czego są synonimami, stracimy dużo czasu na dotarciu do sedna potrzeb klienta.

Oczywiście wiem, że aktualnie trudno oceniać oferty pod względem atrakcyjności cenowej, ponieważ rezerwacji bieżących właściwie nie ma. Warto zatem skupić się na kierunkach i topowych hotelach- to naprawdę pomoże.

GRUPY NA FEJSIE

Powiedzmy sobie szczerze- wiele fejsbukowych grup to po prostu strata czasu. Powtarzające się pytania kto leci 13. maja z Katowic do Hurghady albo posty dotyczące targowania na lokalnych bazarach i możliwości zakupu wódki w wolnocłówce to bolączka każdego admina. Jest jednak kilka rewelacyjnych grup, z których czerpię wiedzę garściami. Są świetnie administrowane, a wrzucane na nie treści to niekończące się źródło wiedzy dla pracowników biur. Podrzucę Wam adresy kilku z nich:

  1. Gdzie na wakacje– rewelacyjne opisy podróży do różnych zakątków świata, masa super wiedzy, brak spamu. To dzięki tej grupie dowiedziałam się baaaardzo dużo o Curacao i totalnie mi obcym wybrzeżu Hiszpanii.
  2. Tajlandia FAQ– duży konkret, masa inspiracji, ciekawych miejsc, sporo wiadomości dotyczących hoteli z ofert organizatorów.
  3. Dominikana- kompendium wiedzy by Rico Travel– kopalnia rzetelnej wiedzy o Dominikanie, encyklopedia wiedzy o hotelach i wycieczkach fakultatywnych.
  4. Klub Sardynia- Sympatycy -kolejna bardzo rzeczowa grupa, dużo zdjęć z pięknych zakątków włoskiej wyspy.
  5. Macedonia- na wakacje i nie tylko– kolejna konkretna grupa bez spamu i bzdur.
  6. Fuerteventura- kompendium wiedzy by Rico Canarias– masa informacji dotyczących wyspy słynącej jako najnudniejsza spośród Kanarów. Dzięki relacjom w grupie naprawdę zechciałam tam wrócić.
  7. Cypr– kierunek-widmo. Jak się tam nie było to nie za dobrze wiadomo jak to sprzedawać- dzięki wpisom na grupie, relacjom z hoteli i szczegółowym recenzjom można wyrobić sobie opinię i wzbogacić wiedzę.
  8. Wakacje w Dubaju– grupa prowadzona przez Huberta Pleskota, który organizuje na miejscu wycieczki, zatem będzie tam sporo jego reklam, ale (!) poza tym jest ogrom porad, recenzji, filmików i aktualności z całych Emiratów (!).
  9. Malediwy pytania oraz odpowiedzi– przyznam Wam się bez bicia, że Malediwy to dla mnie fenomen- piękne plaże, świetne hotele i odcięcie- jednym się podoba, u innych wywołuje ciarki. Jako osoba, która nie nurkuje, prawdopodobnie po trzech dniach zaczęłabym robić głupie rzeczy z nudów. a czwartego błagałabym o transport do miasta. Dzięki relacjom w grupie wiem z czym jeść Malediwy, odróżniam kilka najważniejszych atoli, poznałam dobrze kilkanaście popularnych resortów. Polecam.
  10. Lanzarote- pytania oraz odpowiedzi– dobra, konkretna grupa o Kanarach.
  11. Sri Lanka- polska grupa entuzjastów Cejlonu– trochę spamu, ale jeśli przebijecie się przez niego to wiedza tam zawarta jest bezcenna. Kilkukrotnie udało mi się zabłysnąć w biurze ciekawymi miejscami do zobaczenia.
  12. Albania na wakacje i nie tylko– mega konkret, dużo wiedzy, opór porad. Bez spamu i bzdur.
  13. Kenia. Wakacje, kraj, safari, informacje– takie grupy lubię. Idealne źródło wiedzy dla pracowników turystyki- macie tu wszystko o Kenii i jej bazie hotelowej.
  14. Turcja. Bez tabu, stresu i spamu– jest jak w nazwie. Grupa Agaty Bromberek i biura Alanya Online, zatem jest konkretnie, na temat, z licznymi ciekawostkami, bez g-burzy.
  15. Turcja wakacje– kopalnia wiedzy o hotelach. W tej grupie trzeba być.
  16. Zanzibar wycieczki po polsku– grupa prowadzona przez Laurę, dużo konkretów, masa wiedzy o hotelach.
  17. Wakacje w Albanii– forum- kolejna świetna grupa o Albanii.
  18. Maroko po polsku– grupa trzymana w ryzach przez bardzo konkretną adminkę, dzięki czemu jest rzeczowo i merytorycznie. Nie tylko hotele i wycieczki, ale także całe tło kulturalno- społeczne Maroka.
  19. Majorka- pytania i odpowiedzi by Cocomano– Kokoski z Cocomano wrzucają tam kilogramy dobrego contentu, dzięki nim przez cały sezon byłam na bieżąco z wydarzeniami na Majorce.
  20. Korfu– grupa Sałatki po grecku. Konkret, wieści z Korfu, opinie o hotelach, kopalnia ciekawych miejsc, całoroczne relacje z wyspy.
  21. Madera- wycieczki i triki- grupa sztos! Bez spamu (podziwiam!), świetne relacje, pomocni członkowie.
  22. Egipt- wszystko tylko o Marsa Alam– trochę reklam, ale poza tym to encyklopedia wiedzy o RMF. Hotele, wycieczki, niuanse między obiektami. Dużo naprawdę świadomych klientów, którzy latają naście razy do Egiptu i mają porównanie między hotelami.
  23. Turcja w sandałach– więcej o Turcji, mniej o turystyce. Jeśli chcecie lepie poznać kierunek to zachęcam.
  24. Karaiby po polsku– grupa o mniej popularnych karaibskich destynacjach. To dzięki niej poczułam klimat mniej mainstreamowych miejscówek na Karaibach. Warto tam być, zwłaszcza, że prawdopodobnie turystyka pójdzie w kierunku dynamicznego pakietowania i Barbados może stać się zdecydowanie popularniejszy.
  25. Macedonia o każdej porze roku– grupa utworzona przez Justynę z Do Macedonii. Masa wiedzy o kraju, wirtualne zwiedzanie, propozycje ciekawych miejsc. Najważniejsze- zero reklam i spamu.
  26. Meksyk- kompendium wiedzy– masa kontentu, także z hoteli. Warto tam być, bo niewiele jest dobrych źródeł informacji o tej destynacji.
  27. Kretomania 2– w sezonie to jedno z moich głównych źrodeł wiedzy o Krecie od kiedy nie pracuje tam Michał.
  28. Malediwy, Seszele, Mauritius oraz Karaiby– zestawienie nieco pozbawione ładu i składu, ale co ciekawe- grupa jest konkret.
  29. Sardynia- grupa dyskusyjna– Sardynia nie jest łatwym kierunkiem, jeśli się na niej nie było. Zatem zapraszam Was do naprawdę dobrej grupy, by nieco podciągnąć poziom swojej wiedzy.
  30. Grecja na wakacje– dość szeroka tematyka, ale grupa bez spamu, więc można wyciągnąć w niej sporo wiedzy o destynacjach.
  31. Hurghada po polsku– masa wiedzy o hotelach. Trzeba tam być.
  32. Oman- pytania i odpowiedzi– grupa należąca do mnie. Bez reklam, bez spamu, wszystko co dotyczy Omanu w jednym miejscu.

Znacie więcej grup? Podrzućcie linki w komentarzach!

YOUTUBE

  1. Kolekcjoner hoteli– ten profil powinien znać każdy pracownik biura podróży i kompletnie nie rozumiem dlaczego tak nie jest. Mamy tutaj szeroką bazę hoteli organizatorów działających w Polsce. Rewelacyjny kanał kręcony przez ludzi z branży, którzy mają profesjonalny feeling hoteli!
  2. Mixtravel– Biblia kierunków dla każdego specjalisty od wakacji. Obowiązkowo do nadrobienia jeśli nie znacie, do przypomnienia, jeśli dawno nie oglądaliście i do nauki, jeśli niektóre kierunki są Wam obce!
  3. Prosto o podróżach– bez zadęcia, merytorycznie, ładnie, o wielu turystycznych destynacjach.
  4. Couple Away– ciężko znaleźć filmiki, które nie będą popisówką “gdzie nie byłem, czego nie widziałem”. Tu jest naprawdę fajnie, lekko, zjadliwie.
  5. Paweł Gołdych– wszystko co chcielibyście wiedzieć o Emiratach (i nie tylko). Jeśli nie czujecie Emiratów to koniecznie obejrzyjcie kilka filmików Pawła- to kopalnia wiedzy.
  6. Tur Tur Blog– Agata Bromberek nadaje prosto z Turcji- macie tu wszystko- począwszy od turystyki przez tureckie zwyczaje aż do tureckiej mentalności.
  7. Marcy Shan– rewelacyjny, choć porzucony, kanał o Emiratach. RE-WE-LA-CJA!
  8. Emil Truszkowski– polecam wszystkim, którzy sprzedają objazdówki po Azji, bo Emil jest przewodnikiem po Japonii i Korei Północnej (nie, nie pomyliłam się, po Północnej). Do tego razem z żoną Aiko, podróżują sobie trochę po świecie. Dzięki Emilowi wiem jak wygląda Japonia- tak po ludzku, dla siebie i dla klientów.
  9. Mariola w podróży– jeśli nie dotarliście jeszcze do Azji, to koniecznie zobaczcie żeby poczuć klimat.
  10. Gdzie bądź– dużo konkretnego gadania. 🙂

Oczywiście to dziesięć moich typów- koniecznie podrzućcie swoje w komentarzach!

SOCIAL MEDIA

Choć obecny kryzys sprowadza nas do bolesnego TU i TERAZ, warto myśleć o przyszłości. A przyszłością są social media. Doskonale zdaję sobie sprawę, że większości z nas brakuje czasu na przygotowywanie materiałów do naszych kanałów w sm. Warto zatem ten czas wykorzystać do edukacji w tej materii oraz rozplanowania i stworzenia postów.

Po pierwsze, żeby wiedzieć o co chodzi w tych social mediach chodzi i nie powielać błędów, warto zajrzeć do Pani Swojego Czasu i zamówić sobie dwie pozycje: “Czas na biznes online” oraz “Sprzedaż w biznesie online” (nawet jeśli Wasz biznes nie jest online, tylko jest zwykłym biurem, to zobaczycie, ile rzeczy można zrobić w sieci i jak to może rozkręcić Waszą działalność). Dobrą pozycją dla tych, którzy naprawdę chcą zaistnieć w sieci jest ebook ekipy instagramerów z Podróży Odbytej “Jak zaistnieć na instagramie (nie tylko) podróżniczym”– duet pracuje w social mediach i zdradza co zrobić, żeby nie być takim jak wszyscy.

Polecam także świetny podręcznik dla wszystkich, którzy kompletnie nie czują Fejsa i Instagrama, czyli “Twoja firma w social mediach” Marcina Żukowskiego. Z tej pozycji dowiecie się dlaczego warto i jak to zrobić, żeby naprawdę było warto. Ta książka powinna być w podstawowym pakiecie dokumentów każdego przedsiębiorcy, a jej znajomość uważam za wiedzę równie cenną co umiejętność prowadzenia firmy. Równie pomocny może okazać się “Content marketing i social media” Barbary Stawarz- Garcia oraz “Zostań królową PR” (panowie, nie traktujecie tego osobiście!). Te trzy książki otworzą Wam oczy jak ważne i proste (!) jest prowadzenie efektywnych social mediów.

Oprócz lektury, warto zajrzeć na stronę Hakerki Sukcesu– Marta Krasnodębska odczarowuje Instagram i daje masę pomysłów na angażujące posty. Zapisując się do newslettera będziecie co jakiś czas otrzymywać zestaw trików, porad i kalendarz, w którym możecie rozplanować Wasze działania w social mediach. Super sprawa!

KLIENCI

Uważam, że to TEN moment by trochę poczytać o efektywnej sprzedaży i jej technikach. Właśnie teraz jest moment, gdy można wzbogacić swoją wiedzę z dziedziny kontaktów międzyludzkich i umiejętności handlowych. Po pierwsze, polecam książki Briana Tracy- jeśli tylko ściągniecie z nich amerykańską otoczkę dużych korporacji i równie dużych zarobków, zobaczycie ile przydatnych i praktycznych rad ma ten człowiek. Drugą osobą, którą polecam, jest Kamila Rowińska- co ciekawe, uczy grzecznie, skutecznie i mądrze stawiać granicę i odmawiać.

Autorytetów w tej dziedzinie jest mnóstwo, wierzę jednak, że na wszystkich nie starczy nam czasu, bo… wrócimy do pracy.

Macie jakieś swoje ulubione grupy albo kanały na jutubie? Napiszcie w komentarzach!

komentarze 2

  1. Proponuje dwa kanały na YT:
    “Przeciętny człowiek” – Masa filmów o rozwoju osobistym i rozwiązywaniu rozmaitych problemów psychologicznych, finansowych i pokrewnych. Oprócz 10-15 minutowych animacji autor robi czasem “wykłady” na 45-90 minut – można je ściągnąć jako mp3 i posłuchać bez patrzenia na “gadającą głowę”. Animacje oczywiście do oglądania, ale często wystarczy posłuchać.
    “Rozwojowiec” – Aktualnie mają przerwę w działaniu, ale starsze filmy omawiające tematykę rozwoju, psychiki, błędów poznawczych itp. są bardzo ciekawe.
    Pozdrawiam.

  2. Dzięki! Odpalam kompa i wsiąkam! Część już znam. Czekam na następny artykuł z niecierpliwością.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*